En aquest estudi s’han avaluat un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius de diferents titularitats -34 centres públics i 16 centres de titularitat concertada-. Els elements que van ser objecte d’avaluació van ser: la comprensió de l’ús de l’ordinador, la recopilació d’informació, la producció d’informació i la comunicació digital. L’estudi conclou que Catalunya és el tercer territori amb millor puntuació de tots els analitzats, amb un total de 518 punts, només per darrera de Corea (540) i República Txeca (525), amb els mateixos punts que Dinamarca, i per sobre de la mitjana de la Unió Europea (493). Si es compara amb el territori espanyol, la mitjana d’Espanya és de 495, i Catalunya se situa per davant de Madrid (514), d’Astúries (514) i de Castella i Lleó (507).
La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat positivament el resultat obtingut: “Els resultats d’aquest estudi ens han d’enorgullir. Malgrat això, el nostre objectiu és assolir el mateix nivell en competència lectora, matemàtica i científica”.
Principals conclusions
L'estudi analitza diversos factors que influeixen en els resultats de la competència digital dels alumnes, com el gènere, la titularitat dels centres educatius, i les condicions socioeconòmiques. Els resultats indiquen que les noies superen significativament els nois en competència digital (531 vs. 505). A més, els alumnes de centres privats també presenten millors puntuacions que els de centres públics (542 vs. 505). Pel que fa a la comparació entre alumnat afavorit i desafavorit, hi ha una diferència de 77 punts, lleugerament inferior a la mitjana de la UE (79). Finalment, es destaca que tant el nombre d'ordinadors a casa com l'experiència prèvia en l'ús de les TIC són factors que tenen un impacte positiu en el rendiment en competència digital.
Més informació: https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/655182/catalunya-lider-competencies-digitals-lalumnat-espanya-tercera-nivell-internacional